VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

VillaR

آر ویلا

موقعیت: آلمان، کارلسروهه

معمار: راجر کریست

کارفرما: شخصی

مصالح: بتن

تاریخ ساخت: ۱۳۸۹

مساحت ساخت: ۴۵۵m۲

استودیو: آتلیه معماری کریست کریست و همکاران

گروه طراحی: راجر کریست، رونی نویبر، جولیا کریست

جوایز: جایزه معماری هاینزه شورت لیست ۲۰۱۴ ، جایزه بین المللی معماری ۲۰۱۳

عکاس: توماس هرمان

توضیحات:

حجمی مکعب‌گون، حاصل پیوند بتن و شیشه بر بستر سبز طبیعت جان یافته است تا خالق فضای زیستی باشد که ثمره‌ی ارتباط تنگاتنگ بین فضای درون و بیرون است.

 

نمای اصلی و تا حدودی نماهای جانبی که سراسر شیشه‌ هستند، قاب شفافی را برای اهالی درون ویلا فراهم می‌کنند تا از چشم‌اندازی فراخ رو به سوی پارک بهره برند.

 

این رخسار شیشه‌ای در طول روز برای باشنده‌ی فضای بیرون نیز به سان آینه‌ای است که خط و خال محیط پیرامون در آن انعکاس می‌یابد؛ چنین کیفیتی، ویلا را نه پیکری مجزا از طبیعت، بلکه جزئی از آن می‌نماید.

 

در طبقه‌ی همکف، همانجا که فضایی نیمه‌باز را در کالبد بنا جلوه‌گر است، رویدادی از داد و ستد فضایی در حال وقوع است؛ فضای نیمه‌بازی که یا پیشکش فضای درون ویلا است به محیط پیرامون و یا شاید غلبه‌ی قدرت طبیعت است بر اندیشه‌ی طراح تا نماینده‌ای از آن را به درگاه ساخته‌اش بنشاند؛ نماینده‌ای که در هر آمد و شد به بنا این نکته را یادآور است که کیفیت خوش هر درونی از سخاوت فضای بیرون و حضور پر رنگ او در هر گوشه از بناست. شاید بتوان دلیلی بر این ادعا را چنین مطرح ساخت که طبقه‌ی همکف یک متر بالاتر از تراز ساختگاه بنا گردیده است؛ این امر سبب شده تا یک رشته پنجره‌‌ی نواری به ارتفاع ۵۰ سانتی‌متر در محل اتصال قسمت تحتانی ساختمان با زمین پدید آید‌.

نور طبیعی از طریق این پنجره‌ی نواری سرتاسری و از طریق دهلیز به زیرزمین هدایت می‌شود که در نهایت فضاهایی را با بهره‌ی بهینه‌ای از نور طبیعی در زیرزمین ایجاد می‌کند. مسیر وصل سطح زمین به طبقه‌ی همکف، سطحی شیب‌دار با شیبی اندک است‌‌‌. از درگاه ورودی امکان دسترسی به منطقه‌ی بزرگ نشیمن وجود دارد که در دو طبقه گسترش یافته و دارای فضاهایی چون آشپزخانه و غذاخوری است؛ این بخش از خانه‌ همان فضایی است که بستر جریان زندگی روزمره است‌‌.

در طبقه‌ی فوقانی یک مکان آرام برای رفت و آمد خانواده و اتاق کودکان وجود دارد. یک طراحی باز در بام که مهتابی (تراس) را در کنار فضایی مسقف خلق کرده، فضایی اختصاصی را برای والدین فراهم آورده است.

 

 

 

ویرایش محتوایی | سعیده_مهدویان

به تاریخ | پانزدهم اردیبهشت ماه هزار و چهارصد

 

 

این پروژه در شماره دوازده مجله ویلا " ویژه‌نامه ویلاها در آلمان " به چاپ رسیده است.

.جهت دریافت پی دی اف شماره ۱۲ام مجله ویلا اینجا را کلیک کنید

 

 

 

 

 

معماران مرتبط: