Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

Villa Vista

© هیرویوکی هیرای

ویلا ویستا

موقعیت: وِلیگاما، سریلانکا

معمار: شیگرو بان

کارفرما: کُنراد پرینجیرز

مصالح: بتن مسلح، فولاد، چوب

تاریخ طراحی: ۱۳۸۶

تاریخ ساخت: ۱۳۹۰

مساحت زمین: ۳۲۶۴۸m۲

مساحت ساخت: ۵۵۰m۲

معمار: شیگرو بان، یاسونری هارانو

معماران بومی: فیلیپ ویراراتنه، راویندو کارونانایاکه، مانوج کوروپا

سازه: مشاوران اِن.سی.دی

تاسیسات مکانیکی، الکتریکی و لوله کشی: مشاوران خدمات ساختمان

پیمانکار: شرکت ساخت و مهندسی ستاره

طراح مبلمان: شیگرو بان، یاسونری هارانو، مارک فرراند

عکاس: هیرویوکی هیرای

توضیحات:

بعد از سونامی که در سریلانکا اتفاق افتاد، شیگرو بان به طراحی و بازسازی خانه­ های ویران­ شده مشغول شد. پس از اتمام ساخت این منازل مسکونی، بان اقامتگاهی خصوصی برای مالک یک شرکت محلی تولید لاستیک اتومبیل در وِلیگاما، -شهری واقع در ساحل جنوبی سریلانکا -طراحی کرد.

بنا روی سایتی تپه ­ای واقع و به گونه ­ای طراحی و سازمان­دهی شده است تا چشم را به مجموعه ­ای از مناظر مختلف اقیانوس، جنگل و صخره­ های اطراف هدایت کند. دیوارها، کف و سقف این ویلا سه پرسپکتیو متفاوت را به تصویر می­ کشند. اولین منظره، چشم ­انداز رو به اقیانوس است که بصورت عمودی توسط راهروی خارجی قاب شده است (راهروی یادشده بین منزل پیشین و ویلای فعلی قرار دارد). این قاب از جنگل واقع در دره ­ی پایین ویلا قابل مشاهده است. منظره­ ی بعدی، چشم ­انداز افقی رو به اقیانوس است که از بالای تپه قابل مشاهده است و توسط سقفی بزرگ  با دهانه ی ۲۲ متری، قاب شده است. آخرین منظره، تصویری از صخره ­هاست که در زمان غروب به رنگ قرمز دیده می­ شوند. این چشم ­انداز که از اتاق ­خواب قابل مشاهده است، درون کادر مربعی ۴متری چوبی قرار دارد.

بخش مرکزی ویلا که از یک جهت رو به دریاست، از ۳ تراز متفاوت تشکیل شده است: سالن استراحت، غذاخوری و نشیمن. یاسونُری هارانو یکی از معماران پروژه، توضیح می ­دهدکه هدف نهایی، آسان­ سازی روند ساخت بنا بود :"ما با شرکت­ های محلی همکاری نموده و تلاش کردیم تا با کاهش جزییات، مراحل انجام کار را ساده پیش ببریم."

ویلا ویستا ممکن است در ظاهر ساده به ­نظر برسد ولی بان از این فرصت استفاده کرد تا با پیمانکاران و سازندگان محلی و صنعتگران بومی کار کند. آن­ها برای پرداخت نهایی قطعات، تکنیک­های پرکار و پرزحمتی را به کار بردند که به ­ندرت در ژاپن مورد­استفاده بود. به ­طور­مثال، دیوارهای خارجی سیمانی با دست صیقل داده شدند. همچنین، جداره ­ی چوبی که در ضلع شمالی بنا قرار دارد، از پنجره­ هایی قابل ­تنظیم تشکیل شده که به ­وسیله دست برش داده شده ­اند.

با استفاده از مصالح بومی مانند چوب درخت ساج، صفحات سیمانی و برگ ­های نارگیل، جداره­ای نفوذ­پذیر متشکل از صفحات باز و کرکره­ های قابل ­تنظیم، در اطراف بنا به وجود آمده­ است. نور طبیعی با ورود به نمای مشبک پراکنده شده و الگو­هایی پیچیده را بر روی کف بتنی بنا ایجاد می­ کند.

سقف وسیع ویلا ابتدا با صفحات سیمانی سبک و ضدآب و سپس، با برگ­ های نارگیل که به هم بافته شده­ اند پوشیده شده است. این برگ ­های در­هم ­تنیده­ شده معمولا به عنوان حصار زمین و ملک مورد استفاده قرار می ­گیرند تا نه­ تنها مانع ورود نور شدید خورشید در روز شوند، بلکه بنا را با حس و حال محیط محلی ترکیب کنند. پوشش داخلی سقف از جنس چوب درخت ساج است که با تأثیر از الگوی حصیربافی با قطعاتی که  ۸۰ میلیمتر عرض و ۳ میلیمتر ضخامت دارد بافته شده است. سایه ­بان ­ها و کرکره ­های قابل ­تنظیم در­حالی­ که از ورود نور خورشید و حرارت به محیط داخلی جلوگیری می­ کنند، به گردش طبیعی هوا در فضاهای نیمه­ باز نیز کمک می ­کنند.

مبلمان بنا توسط خود معمار و برای چند عملکرد طراحی شده ­است. به­ طور­مثال، نیمکت­ های فضای نشیمن می ­توانند به عنوان نرده نیز عمل کنند. صندلی­ هایی که برای استراحت در فضای باز طراحی شده ­اند، بخش متحرکی دارند که می­ تواند آن­ها را به تخت تبدیل کند. ویلا نیز قادر است خود را با تغییرات آب ­و هوایی وفق دهد. در فصل بارندگی، در جبهه ­ی رو به دریا می­ توان پرده ­ای از سقف آویزان کرد تا خانه را از باران مصون نگه دارد.

فضاهای درونی خانه به آرامی با فضای بیرون ترکیب شده­ و محیطی را خلق کرده ­اند که خالی از دیوارهای سنتی و متداول است. پله­ ها و مسیرهای پیاده ­رو علاوه ­بر سطوح، عملکردهای مختلف را نیز به هم متصل می­ کنند.

معماران مرتبط: