The Aalto House

The Aalto House

The Aalto House

The Aalto House

The Aalto House

The Aalto House

The Aalto House

The Aalto House

ویلا آلوار آلتو

موقعیت: مونکینیمی،هلسینکی،فنلاند

معمار: آلوار آلتو ، آلوار آلتو

مصالح: سنگ

توضیحات:

سال ۱۹۳۴، در جریان یک پروژه آلوار آلتو و همسرش با زمینی بکر و دست نخورده در مونکینیمی(Munkkiniemi)  مواجه شده و آن را برای خانه ی رویایی خود برگزیدند. شرایط خاص زمین به آلتو این فرصت را داد تا محیط طبیعی را به عنوان نقطه ی آغاز طراحی اش به کار گیرد، ویژگی که فلسفه ی طراحی آلتو را شکل می دهد. بدین ترتیب اولین اثر شایسته ی او در هلسینکی ساخته شد.

ترکیب فضای کار و زندگی در این خانه ی ویلایی، اعتقاد آلتو به همنشینی هنر و زندگی روزمره را آشکار می سازد، او هنر را معنای زندگی انسان موزون می داند، حجم ویلا نیز نشان از همین همنشینی دارد.

در این پروژه، دفتر کار با ساختاری کشیده و سفید رنگ به زیبایی با فضای اقامتی ترکیب شده است. دو بخش کار و اقامت در طبقه ی همکف واقع شده و  با مصالح متفاوت و اختلاف تراز از یکدیگر متمایز شده اند، این رویکرد هم در نما و هم در طراحی داخلی مد نظر بوده است. سقف دفتر کار بلندتر از بخش مسکونی است به گونه ای که یک گالری نیم طبقه را در خود جای داده است. نشیمن مسکونی با پلان آزاد طراحی شده و با یک پرده از ورودی و نهار خوری جدا شده است. دست انداز پنجره ها آنقدر کوتاه است که در زمان نشستن و استراحت دید کافی به باغ جنوبیِ رو به رو را می دهند. اتاق های خواب و کودکان و همچنین تراس در طبقه ی بالاتر قرار دارند. این اتاقها از طریق یک فضای مرکزی قابل دسترسی اند که نقش صبحانه خوری را نیز بازی می کند. موقعیت پنجره ها اشاره ای است واضح به گرایش معمار به عملکردگرایی.

تمام جزییات مبلمان داخلی بنا با رویکردی لوکس انتخاب شده است، اما هیچ یک به تنهایی اصراری بر دیده شدن ندارند، در واقع این تاثیر آلتو و آینو است که باید به چشم آید.

معماری این اثر از آن جهت حائز اهمیت است که نشان از تغییر سبک آلتو دارد.گذار از خرد گرایی محض، که از ویلا تامکان (Tammekann) تا ویلا مایریا Mairea در مجموعه ی پروژه های مسکونی او به چشم می خورد. شباهت های بسیاری نیز میان ویلای شخصی آلتو و اثر بعدی او ویلا میریا وجود دارد، اما در مقایسه با آن ویلای لوکس ، خانه ی آلتو یک سکونتگاه دنج برای کار و زندگی است که دو معمار با استفاده از مصالح خام طبیعی آن را برای خود طراحی نموده اند.

آلتو تا زمان فوتش در این خانه زندگی کرد، بین سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۲ این بنا مورد بازسازی قرار گرفت و اکنون به موزه ی آلوار آلتو تغییر کاربری داده است.

معماران مرتبط: