موقعیت: فنلاند، ویرات
معمار: آتلیه معماری آوانتو ، ویل هارا و آنو پوستینن
کارفرما: معمار پروژه
مصالح: چوب
تاریخ طراحی: ۱۳۸۷
تاریخ ساخت: ۱۳۸۹
مساحت ساخت: ۱۰۲m۲
سازه: کونسترا اوی، جورما اسکولا
برق: ویرتیان ساهکوتیو اوی، واینو سیپیلا
بودجه: ۱۵۰ هزار یورو
عکاس: شرکت کیوویو، آندرس پورتمن و مارتین سامرزچیلد
توضیحات:
"اگه دو تا فنلاندی رو تو یه آسانسور بذاری هیچکدومشون با هم حرف نمی زنن بدون اینکه احساس معذب بودن کنن. این درک متقابل بین اون ها وجود داره که اون ها مجبور به شروع صحبت های کوچیک نیستن."
اونها اعتقاد دارن که سکوت سبب سلامته و مروج اندیشیدن. در فنلاند به آدم های درونگرا اهمیت ویژه ای داده میشه و جامعه ی فنلاند پذیرش بالایی در ارزش قائل شدن برای آرامش افراد داره، جدا از اون شیوه ی صحبت کردن اونها کاملا بدون پیچ و خم و مستقیمه و این موضوع انگار عمیقا تاثیر خودش رو روی معماری شون هم گذاشته.
ویلای چهارگوشه با فرمی ساده و فاقد هر گونه پیچیدگی می تونه نمونه ی برجسته ای از فرهنگ فنلاندی باشه. نمای ویلا رنگ تیره ای داره و وقتی به داخل اون میری رنگ مصالح به روشن تغییر پیدا می کنه. تضاد قابل توجهی که عینا می شه اون رو در روانشناسی به شخصیت افراد درونگرا ارتباط داد. اشخاصی که از منظر بیرونی شاید تیره به نظر برسن و حس حال تیره ای رو در محیط خودشون داشته باشن اما وقتی به درون خودشون می رن روشنایی جای خودش رو به تاریکی می ده. اونها در تنهایی خودشون به گونه ی منحصر به فردی شارژ می شن؛ که شاید اوایل برای آدم هایی که شناخت درستی ازشون ندارن کمی دور از انتظار به نظر برسه. درست مانند تضاد غیر منتظره ی رنگ های بیرون و درون ویلای چهارگوشه.
در کنار اینها، فنلاندی ها علاقه مندان به طبیعتن. شاید برای همین باشه که معماران ویلای چهارگوشه نخواستن اون رو عنصر شاخص قابل توجهی در دل طبیعت کنن که بر زیبایی اون غلبه می کنه. اون ها با انتخاب چوب که خود عنصری طبیعیه و رنگ تیره ی نما اثرشون رو در کنار درختان جنگل رویایی ویرات گم کردن.
ویلای چهارگوشه هم مانند مردم فنلاند دوستدار طبیعت ست و نمی خواهد با آن رقابتی کند؛ گویی تنها خواسته جزئی باشد تا بگذارد راحت بتوانید از زیبایی بی انتهای آن منطقه لذت ببرید.
۱۲:۰۰-دوازدهم شهریور ۱۳۹۸ | پریناز حقدوست
این ویلا در یک سایت نعل اسبی شکل قرار گرفته است. شکل چهارگوشه آن نیز متأثر از چهار چشمانداز کاملاً متفاوتی است که از این ویلا دیده میشود. هیچ راستای دید معمول و همیشگی وجود ندارد و از سه جهت دارای دید دریاچه و از سمت چپ رو به منظره زیبای جنگل است. در اتاق صبحانهخوری نور صبحگاهی و هر یک از نورهای ظهر و عصرگاهی نیز به ترتیب به داخل اتاق ناهارخوری و نشمین میتابد. در اتاقخواب هیچ نور مستقیم خورشید تابیده نمیشود بنابراین نیازی به استفاده از پرده وجود ندارد. تراسهای سرپوشیده در این ویلا از تابش مستقیم نور خورشید و ایجاد گرمای زیاد در تابستان جلوگیری میکنند، همچنین در زمستان موجب ذخیره انرژی گرمایی حاصل از تابش خواهند شد.
با باز کردن درهای کشویی دوتایی مرز بین داخل و بیرون ناپدید شده بهاینشکل فضای باز همزمان تعریف شده است. نمای خارجی ویلای چهارگوشه به رنگ سیاه است که در مقابل فضای روشن داخلی کنتراست بیشتری ایجاد کند. همچنین این رنگ تیره ویلا را در محیط پیرامونش ناپدید میکند بهطوری که اگر از دریاچه به سمت آن نگاه کنیم، دیده نخواهد شد. سقف تخت ویلا نیز کنایه از کلیشههای معماری مدرن است.
ایده اصلی ویلای چهارگوشه، طراحی کلبهای پایدار در تضاد با کلبههای فنلاندی معمول است که در تمام طول سال انرژی الکتریسته را صرف جلوگیری از یخزدگی آب لولهکشیها میکنند. این ویلا بهخوبی عایق بندی شده است و گرمایش آن با سوخت چوبهای جنگلی اطرافش تأمین میشود که تنها کربن خالص تولید میکند. آب لولهکشی ندارد و از انرژی خورشیدی برای تأمین انرژی الکتریسیته استفاده میشود. سبزیجات همگی در زمین کشت میشوند و دریاچه واسکیوسی بهعنوان محل خوبی برای صید ماهی خرما شناخته میشود.
زندگی ساده و بیآلایش حومه شهری تفاوتهای چشمگیری با زندگی پرالتهاب شهری دارد که امکان زندگی کردن با کمترین تأثیر بر محیط زسیت و طبیعت را فراهم میکند.
برگردان | فرنوش بندی
معماران مرتبط: