Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

Aghosh Villa

پلان سقف

Aghosh Villa

Aghosh Villa

ویلا آغوش

موقعیت: مازندران, ایران

کارفرما: جناب آقای حیدری

مصالح: میکروسمنت

تاریخ طراحی: ۱۴۰۱

مساحت زمین: ۵۲۰m۲

مساحت ساخت: ۲۰۰m۲

استودیو: دگرش

معماران طراح: تانیا سرایی, مائده قاسمی

طراح سازه و اجرا: وحید قلی زاده

توضیحات:

 

متن ارائه شده توسط معماران:

ویلا آغوش

پروسه شکل‌گیری پروژه آغوش در راستای همزیستی با طبیعت، اقلیم، محیط و نیازها بوده و هدف از طراحی خلق یک کالبد با دو تعریف " ویلا" و خانه در بستر طبیعت در نظر گرفته شده است. در وهله اول به بررسی بستر پرداخته شد، به همین منظور با ایجاد دو محور شفاف و ارائه افق دید گسترده بیننده را به تعامل با محیط تشویق می‌کند. محوری که سرمنشا ایده آغوش بوده بنا را به دو بخش تقسیم کرده است و این محور در راستای ورودی مجموعه قرار دارد که در انتها به فضای ارتباط رسیده و بیننده را به جستجو در فضاها دعوت می‌کند. در جانمایی فضایی، محور مرکزی بنا به دو بخش نیمه خصوصی و عمومی تقسیم شده است و در طبقه دوم نیز دو بخش ایجاد شده در راستای محور به وسیله پلی به هم راه پیدا می‌کنند که تجربه فضایی جذاب و رمزگونه‌ای برای ساکنین ایجاد می‌کند.

محور دوم با توجه به خط فکری طراحی به منظور احترام به طبیعت، به صورت شکاف شفافی در بنا با دید به استخر و کل مجموعه ایجاد شد. همچنین برای حفظ خلوص حجم و احترام به اقلیم شمال از سقف‌های شیب‌دار در بخشی از پروژه استفاده شد که به یکی از لذت‌بخش‌ترین فضاهای پروژه تبدیل شده است. در طراحی این فضا علاوه بر ایجاد توالی‌های مختلف دید و پرسپکتیو بیرونی شاهد تابش نور از زوایای مختلف دید و در نتیجه بازی رقص نور با تغییر در زاویه تابش خواهیم بود همچنین این نوع چیدمان پنجره‌ها، در زوایای مختلف پیشنویسی ایجاد کرده است که با اقلیم منطقه سازگار است. اصول طراحی پروژه بر مبنای ایجاد یک دید پانوراما یا فراگیر از داخل بنا و ارتباط دید و منظر داخلی با نما و خارج کردن طرح نما از طراحی یک پوسته صفر پدیدار گشته است به گونه‌ای که هر آنچه در نما به عنوان بازشوها و پنجره‌ها دیده می‌شود تاثیر متقابل بر نورگیری و منظر فضای داخلی دارد. از این رو با استفاده از پنجره‌های وسیع، مرز درون و بیرون بنا را از بین برده که به عبارتی بنا فضای اطرافش را در آغوش کشیده است و با محیط پیرامون خود تلفیق شده است. در نهایت ویلا آغوش با کمک المان‌های عمودی و افقی در یک قاب همانند یک تابلوی هنری بیننده را به خود جلب می‌کند.