ویلاگفتگو با ریچی میاکه

ویلا گفت­ وگو

پروفسور ریچی میاکه در مجله ویلا

 

امیرعباس ابوطالبی

این گفت‌­وگو را با یک نقل قول از «جیمز آکرمن»[1] در مورد ایدئولوژی ویلا شروع می­‌کنم:

"ویلا یک پارادایم نه تنها معمارانه، بلکه ایدئولوژیک است؛ ویلا یک افسانه­ فانتزی است که براساس نیازهای روانشناختی و غیرسودآوری تولید می‌گردد و می‌­تواند به­‌عنوان یک پدیده‌ی­ تاریخی و هنری مورد مطالعه قرار گیرد."

 

ریچی میاکه
ویلا در اصطلاح معماری، بسیار لاتین است؛ اما اگر آن را به سایر گروه‌های تمدنی ترجمه کنید فکر می­‌کنم مشابه آن در ایران وجود داشته باشد و البته ما نیز در ژاپن آن را داریم. در اصطلاح باستانی «MIYA» به‌­عنوان اقامتگاه امپراتوری و «RIKYU» که در اصطلاحِ به‌­نسبت مدرن میای جدا شده است.
فرهنگ ویلا به­‌صورت انفرادی مورد مطالعه قرار نمی‌­گیرد، اما باید آن را در روش­‌شناسی­‌های متعدد بیابیم و آن را با غرب مقایسه کنیم؛ در ژاپن نیز این پدیده و زیبایی­‌شناسی را داریم.
کلمه‌­ی بهشت از ایران آمده است و این نوع تعامل فرهنگی بین ملت­‌ها که در گذشته وجود داشته است می‌­تواند عبارت ویلا را چندفرهنگی کند.

 

امیرعباس ابوطالبی
اسنادی از گذشته وجود دارد که نشان­‌دهنده‌­ی تعاملات و تبادلات فرهنگی بین تمدن­ ژاپن و ایران است. آیا در هنر و معماری ژاپن ردپایی از #باغ‌های ایرانی (با نام #BAGHS) دیده می‌شود؟

 

ریچی میاکه‌
بله؛ شواهدی باستان­‌شناسانه از حضور ایرانیان در قرن ششم و هفتم در ژاپن وجود دارد که نشان می­‌دهد ایرانیان برای همکاری با دربار شاهنشاهی به ژاپن دعوت شده بودند. فکر می­‌کنم ایرانیان امکانات مهم یا نوعی تکنولوژی کار با مصالح سنگی، فواره­‌های سنگی و کانال­‌های آب برای تفریح را داشتند که مربوط به باغ‌­های ایرانی یا #باغ­ها بود. به باور من در آن زمان تعامل مستقیمی بین ایران و ژاپن وجود داشت که بعدها در قرن هشتم و نهم روابط خود را گسترش دادند.

 

امیرعباس ابوطالبی

آیا ادبیات ایران ریشه­‌ی ورود فرهنگ ایرانی به ژاپن است؟

 

ریچی میاکه

به نظر من موسیقی ایرانی قبل از ادبیاتِ ایران وارد ژاپن شد؛ موسیقی و آلات موسیقی ایرانی در کشور ما همچنان به‌­خوبی حفظ شده است، همچنین گفته می­‌شود که «جشن آب و آتش» از فرهنگ ایرانی آمده است. لطفاً توجه داشته باشید که فرهنگ­‌های مختلف این قاره از طریق آنچه ما "جاده‌­ی ابریشم" می‌­نامیم وارد ژاپن شدند.

 

امیرعباس ابوطالبی
مجموعه‌ی مزایای زندگی ویلایی در طول هزاره‌­ها تکرار می­‌شوند؛ آرامش، تفریح، گفت‌­وگو، سلامتی (روانی/ جسمی/ روحی) درست همانند یک خیال در واقعیت.
زندگی ویلایی در ژاپن چگونه است؟

 

ریچی میاکه
با نگاهی به ژاپن باستان می‌­توانیم مزایای مشابه‌ی پیدا کنیم. نام من Miya + Ke است و "Ya" در ژاپنی باستان به معنای "خانه" است؛ "Mi" پسوندی برای اضافه کردن اشراف است تا "MIYA" تبدیل به اقامتگاه نجیب برای یک شخص خاص شود. "Miyake" یک عمارت امپراتوری در حومه‌­­ی شهر است که می‌­تواند زندگی خیالی و مزایای آن را به فعلیت برساند.

 

امیرعباس ابوطالبی
یک خانه تمایل دارد ساختاری ساده داشته باشد و اَشکالی باستانی را حفظ کند که نیازی به اختراع طراح ندارد، درحالی‌ که ویلا معمولاً محصول یک تخیل معمارانه و جهت نوآوری است.
آیا برای ساخت یک مسکن به وجود معمار نیاز داریم؟

 

ریچی میاکه‌
این یک پرسش کلاسیک و مربوط به نقش معماران است؛ امروزه نقش معماران کاملاً تغییر کرده است. این به دکوراسیون یا چیزی شبیه به آن محدود نمی‌شود، بلکه خواندن موقعیت، خواندن نیاز مردم و کار با متریال اهمیت دارد. یک معمار باید فضا را هماهنگ کند؛ رسالت او برای کار برای هر دو نوع است.

 

امیرعباس ابوطالبی
آیا می­‌توان ویلاها را به‌­عنوان خانه‌­های تجربی در نظر گرفت؟ خانه‌­هایی که به معماران اجازه می­‌دهند جنبه‌­های فنی یا عملکردی را به­‌صورت عینی مطالعه کنند یا ایده­‌های فضایی را توسعه دهند؟

 

ریچی میاکه
مهم این است که بپرسید: آیا انجام آن ضروری است یا خیر؟ چه ویلا باشد چه خانه!

 

امیرعباس ابوطالبی
بسیاری از معماران، این ساختمان‌­ها (ویلاها) را نه‌­ تنها به‌­عنوان یک سکونت، بلکه به­‌ عنوان محل آزمایش ایده­‌های جدید یا تبلور مفاهیم و نظریه­‌ها می‌­دانند.

 

ریچی میاکه
اگر به معماری ژاپن اشاره کنیم، معماران ژاپنی از سال 1920 از گونه‌شناسی مسکن به‌­عنوان پروژه‌های آزمایشی برای ارائه‌­ی ایده‌ها و اختراعات خود استفاده نمودند. تنها تعداد معدودی از معماران ژاپنی در سال های 1960-1950 از نوع ویلا برای این منظور بهره جستند؛ برای ما ویلا یک عبارت اروپایی است.

 

امیرعباس ابوطالبی
در میان نوشته‌های باستانی رایج، ویلا از قدرت بازسازی محیط طبیعی (اوتیوم) در تقابل با افراط در زندگی شهری (نگوتیوم) برخوردار است.
آیا در ژاپن با چنین معضلی روبرو هستید؟

 

ریچی میاکه
برای رفع این نیاز دو نوع ساختمان در ژاپن وجود دارد؛ نوعی قصر که شبیه به ویلا است و همچنین چای‌خانه‌ها (چاشیتسو) که به‌ عنوان یک انقلاب ناگهانی در قرن شانزدهم در ژاپن آغاز شد. چایخانه‌­ها فضایی برای تجربه­‌ی جسم، روح و تعاملات انسانی بودند؛ فضای بسیار کوچک در میان عناصر طبیعی؛ کوچک اما خارق‌­العاده!

 

امیرعباس ابوطالبی
شما طبق مقدمه‌­ی «مایکل روتوندی»[2]دیدگاه منحصربه­‌فردی نسبت به فرهنگ­‌های مختلف دارید و همچنین ایده‌­هایی در مورد معماری ژاپنی با تمرکز بر مسکن پس از جنگ ارائه کرده‌­اید.
ما شیوه‌­های بسیار درخشانی در معماری مدرن در دوره­‌ی پهلوی داشتیم، اما به ­‌ناگهان انقلاب اسلامی رخ داد و پس از آن هشت سال وارد جنگ شدیم و هنوز هم در شدیدترین تحریم­‌ها و در انزوا هستیم!
معماری معاصر ایران قبل و بعد از انقلاب را از نظر کیفیت فضایی ساختمان­­­­­­­­­‌ها، فضاهای عمومی و دانش مدرن چگونه می­‌بینید؟

 

ریچی میاکه
میراث غنی معماری ایران در طول تاریخ و همچنین در دوره‌­های معاصر همواره مورد تحسین بازدیدکنندگان ژاپنی بوده است.

 

امیرعباس ابوطالبی
توصیه، پیشنهاد یا نظر شما در مورد نسل جدید معماران ایرانی چیست؟

 

ریچی میاکه
ابتدا فضا را تجربه کنید. لازم نیست منتظر بمانید تا بیاید، پس بروید و آن را در بسیاری از منابع شگفت‌­انگیز و الهام­‌بخش در داخل کشور خود بیابید، سپس شروع به ایجاد فضا به روش خود کنید.
آقای «آراتا ایسوزاکی»[3] و آقای «تادائو آندو»[4] از معماری ایرانی بسیار الهام گرفته­‌اند.

 

امیرعباس ابوطالبی
آیا بازتابی از رویکردهای معماری ایرانی را در تهران مشاهده می‌­کنید؟

 

ریچی میاکه
نظری ندارم!
تهران شهر بسیار بزرگی است و من احساس می‌کنم در میانه‌ای از ناکجاآباد هستم به جز بخش مرکزی آن!

 

عکس: کیانا امیرمظاهری
عکس: کیانا امیرمظاهری 

 

امیرعباس ابوطالبی
از بحث لذت بردم و بابت وقتی که در اختیار مجله­‌ی ویلا قرار دادید صمیمانه سپاسگزارم.

بسیار مشتاقم تا در آینده درباره­‌ی معماران پیشگام ژاپنی و خانه‌­های تجربی در ژاپن که در تلاش برای توسعه‌­ی "گویش معماری" و "تجلی روزگار معاصر" هستند، بیشتر بدانم.

 

گفت­وگو با ریچی میاکه

ایدئولوژی ویلا / ویلا تیپولوژی

14/07/2022

دفتر مجله‌­ی ویلا، تهران

[1] James S. Ackerman
[2] Michael Rotondi
[3] Arata Isozaki
[4] Tadao Ando

 

 

پروفسور ریچی میاکه در یک اظهارنظر به ریاست سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی بحث با سردبیر مجله ویلا را  الهام‌بخش دانست:
"که ناگهان احساس کردم مجله‌ای مانند VILLA قطعاً حوزه دیگری از انجمن ایدئولوژیک معماری معاصر را تشکیل خواهد داد."

 

متن کامل گفتگوی ریچی میاکه با امیرعباس ابوطالبی را به زبان اصلی اینجا پیدا کنید: 

 متن گفت و گو