جوون آئوکی
در نمایشگاه هنر و فضای مابین
مجلهی ویلا باافتخار اعلام میدارد که در پاییز سال ۱۴۰۲، شهر تبریز میزبان سومین دورهی نمایشگاه MA و حضور گروهی برجسته از معماران و هنرمندان معاصر ژاپنی خواهد بود. این نمایشگاه باهدف ادای احترام به آخرین خواستهی قلبی خالق مفهوم «در میان» [۱]، یعنی «آراتا ایسوزاکی» [۲] برگزار میشود. مجلهی ویلا تنها کارگزار رسانهای ایرانی این رویداد بینالمللی خواهد بود و با همکاری سازمان حفاظت از فرهنگ معماری [۳] در توکیو و بنیاد ژاپن در تحقق گفتمانهای روشنگرانه، مصاحبهها و تولید مستندهای جذاب، باحضور معماران، هنرمندان و اساتید محترم ژاپنی مشارکت خواهد داشت.
چهرههای مشهوری مانند «کازویو سجیما» [۴]، «ریوئه نیشیزاوا» [۵]، «شیگرو بان» [۶]، «جون آئوکی» [۷]، «ماکوتو واتانابه» [۸]، «ریچی میاکه» [۹] و غیره دیدگاههای خود را در مورد تأثیر عمیق مفهوم «در میان» به اشتراک خواهند گذاشت و بررسی خواهند کرد که چگونه این مفهوم، نوآوریهای معماری را تقویت نموده و مکالمات معنیدار و تبادلات فرهنگی را تحریک کردهاست.
رویداد بینالمللی MA با نمایش آثار و ایدههای این معماران و هنرمندان معاصر ژاپنی بهدنبال شعلهور ساختن گفتوگو، الهامبخشی، ترویج خلاقیت و تبادل فرهنگی است. این نمایشگاه در تلاش است که بستری را برای معماران، هنرمندان، علاقهمندان به طراحی و عموم مردم فراهم کند تا در خلاقیتها و بینشهای اندیشمندان محترم ژاپنی غوطهور شوند.
مجلهی ویلا از همهی علاقهمندان دعوت میکند تا هماکنون تقویمهای خود را علامتگذاری کنند و در پاییز ۱۴۰۲ در این رویداد شرکت نمایند.
خانههای ساختهنشدهی جون آئوکی
«جون آئوکی» بهخاطر کارهای تجاری خود با گروه تجاری «لویی ویتون» [۱۰] مشهور است. او مانند بسیاری از معماران، کار حرفهای خود را با طراحی پروژههای ویلایی یا خانههای تکواحدی اغلب ساختهنشده آغاز کرد. این سنت قدیمی که قدمت آن به دوران «آندره پالادیو» [۱۱] برمیگردد، به معماران این امکان را میدهد تا حرفهی خود را شکل دهند و صدای خلاق خود را ازطریق تمرینهای معماری بیابند. پروژههای ساختهنشدهی آئوکی نهتنها بهعنوان سنگبنا، بلکه بهعنوان وسیلهای برای نوشتن مانیفست معماری او عمل میکنند.
این مقاله به بررسی سه پروژهی ساختهنشدهی آئوکی میپردازد که نمونهای از اولین تجارب او در این حوزه هستند و مفاهیم طراحی نوآورانهی او را بهنمایش میگذارند.
۱. خانهی تی (۱۹۹۳): فضاهای متضاد و درعینحال هماهنگشدهی این خانه، یک مفهوم طراحی جسورانه از دو فضای مجزا را ارائه میدهد. این بنا دارای یک بخش مسکونی ذوزنقهایشکل است که بر فراز یک منطقهی مسکونی تونلمانند قرار دارد که در دامنهی تپه حفاری شدهاست. دید آئوکی، توانایی او را در هماهنگ کردن فضاهای متضاد در یک خانه نشان میدهد. خانهی تی بهعنوان شاهدی بر تجربیات اولیهی او و تعهد او به پیش بردن مرزهای طراحی معماری است.
۲. خانهی زِد (۱۹۹۷): این خانه تسلط آئوکی بر فرمهای پویا را بهنمایش میگذارد. خانهی زِد دارای یک طرح مارپیچ دوتایی با پلان مستطیلشکل است. تختههای مارپیچی که از ورودیهای جداگانه در دو انتهای خانه سرچشمه میگیرند، بهزیبایی در هم تنیدهشده و به باغی خیرهکننده روی پشت بام منتهی میشوند. پیشنهاد آئوکی به ساکنان این امکان را میدهد که بهطور یکپارچه از یک مارپیچ به دیگری در سطح میانی تغییر مکان دهند. این خانه تجسم رویکرد نوآورانه و توانایی او برای ایجاد تجارب فضایی فریبنده است.
۳. خانهی آر (۲۰۰۳): هارمونی ساختاری و لذت فضایی خانهی آر، تخصص آیوکی را در ترکیب ساختار و فضا نشان میدهد. این خانه در مرکز سایت قرار دارد و دارای دالهایی با دیوارهای بتن مسلح است که توسط ستونهای فولادی پشتیبانی میشود. طبقات سوم و چهارم اتاقهایی را درون اسکلت فلزی قرار میدهند، درحالیکه فضاهای طبقهی اول بیرون قرار دارند. توجه دقیق آئوکی به جزئیات در ادغام یکپارچهی مواد و ایجاد محیطهای زندگی هماهنگ مشهود است. خانهی آر تعهد خود را به جذابیت، زیباییشناختی، کارایی و عملکردگرایی نشان میدهد.
این خانهها توانایی او در هماهنگ کردن عناصر متضاد، ایجاد فرمهای پویا و ادغام ساختار با لذت فضایی را نشان میدهند. همکاری با معمارانی مانند «آراتا ایسوزاکی» و «شیگرو بان» بر حساسیت طراحی منحصربهفرد او تأثیر گذاشته است. همانطور که به آثار درخشان آئوکی میپردازیم، لازم است اهمیت پروژههای ساختهنشدهی او را که همچنان الهامبخش معماران هستند و آیندهی نوآوریهای معماری را شکل میدهند، تصدیق کنیم. کمکهای آئوکی با «بونکاچو گیجوتسو سنشو» [۱۲] از دفتر هنر و فرهنگ ژاپن در سال ۲۰۰۵ بهرسمیت شناخته شد و موقعیت او را بهعنوان یک چهرهی تأثیرگذار در دنیای معماری تثبیت کرد.
[1]. In_Between
[2]. Arata Isozaki
[3]. Archi Depot
[4]. Kazuyo Sejima
[5]. Ruye Nishizawa
[6]. Shigeru Ban
[7]. Jun Aoki
[8]. Mokoto Sei Watanabe
[9]. Riichi Miyake
[10]. Louis Vuitton
[11]. Andrea Palladio
[12]. Bunkacho Geijutsu Sensho
پینوشت: بنیاد Archi Depotm (سازمان حفاظت از فرهنگ معماری) در سال ۲۰۱۵ توسط شرکتهای Terrada Warehouse و مرکز طراحی توکیو تأسیس شد تا از گونههای فرهنگ معماری ژاپن محافظت کند. هدف اولیهی این بنیاد، حفظ و ارائهی الگوهای معماری به عموم مردم است. این نهاد فرهنگی نقش مهمی در انتقال دیدگاه و افکار معماران به جامعه دارد.
اخبار مرتبط:
+ نمایشگاه هنر و فضای مابین تبریز _ شهریور ماه ۱۴۰۲
+ برگزاری سومین دوره از نمایشگاه هنر و فضای مابین ایران/ژاپن در تبریز
+ حضور معماران ژاپنی در ایران
+ معماری آراتا ایسوزاکی
+ ویلای لوس ویلوس / ساانا
مقالات مرتبط:
+ ویلای بی پایان / سجیما
+ ویلاهای شیگروبان
+ ویلا از نگاه معماران ژاپنی
+ بررسی اهمیت پروژههای ویلا و خانههای انفرادی معماران ژاپنی
+ خانههای آزمایشی آراتا ایسوزاکی
+ ویلاهای ساخته نشده / جوون آئوکی
+ معماری سجیما