پنل گفتگو معماران در آیین رونمایی از سیزدهمین شماره مجله ویلا

مجله‌ی ویلا در آیین رونمایی از شماره‌ی سیزده خود که در تاریخ 29 خرداد ماه سال 1401 در ویلاکافه‌ی فرهنگان برگزار گردید، میزبان معماران برجسته‌ی ایرانی، دانشگاهیان، پژوهشگران حوز­ه‌­ی هنر و معماری و مدیران برندهای ساختمانی مطرح کشور شد.

 

مجله‌ی ویلا در آیین رونمایی از شماره‌ی سیزده خود که در تاریخ 29 خرداد ماه سال 1401 در ویلا فرهنگان برگزار گردید، میزبان معماران برجسته‌ی ایرانی، دانشگاهیان، پژوهشگران حوز­ه‌­ی هنر و معماری و مدیران برندهای ساختمانی مطرح کشور شد. این پنل گفت‌وگو پس از سخنرانی «امیرعباس ابوطالبی»، معمار و سردبیر مجله‌ی ویلا و آیین رونمایی از نسخه‌ی چاپی مجله در ویلاکافه‌ی فرهنگان برگزار گردید.

 

در این گفت‌وگو «علی کرمانیان» به صحبت درباره‌ی اهمیت وجود قوانین و ایجاد تعادل در ویلاسازی به‌دلیل تأثیرات ناخوشایند ویلا بر محیط‌های طبیعی در مناطق غیرشهری پرداخت. «کامران حیرتی» نیز خواسته‌های کارفرما را در پاره‌ای از موارد مغایر با مانیفست دوستی با طبیعت دانست و اذعان کرد که بهتر است راهکارهایی برای مخاطبان ویلا تولید و ارائه شود. «مهرداد زواره‌محمدی» ضمن اینکه ویلاها را فضاهای تنفس شهر معرفی نمود، پیشنهاد تبدیل ویلاهای قدیمی و خصوصی (خانه‌باغ) به اماکن همگانی و عمومی را مطرح نمود.

«افشین فرزین»، مجله‌ی ویلا را یک گویش و خوانش حرفه‌ای از یک گونه‌ی معماری معرفی کرد که در شرایط کنونی کشور نیاز به توجهی خاص دارد. وی افزود که با افزایش جمعیت، کیفیت ویلاهای در حال ساخت، سیر نزولی پیدا کرده‌ است که در این رابطه، معمار مسئولیت ایجاد توازن و رابطه‌ی درست با زمین، مصالح، مصرف‌گرایی، فضا و فرم را برعهده دارد. «فیروز فیروز» نیز در حیطه‌ی مسئله‌ی باغ و اهمیت آن، در مورد طبیعت و ترویج محبت در شهر نکاتی را بیان کرد و مجله‌ی ویلا را مکانی برای شروع گفت‌وگوی این‌گونه مباحث خواند. «کوروش رفیعی» در تأیید نظرات معماران دیگر، مجله‌ی ویلا را بستری مناسب برای ایجاد یک گفتمان مشترک بین معماران معاصر ایرانی دانست.

 

 

 

متون کلیه‌ی گفت‌وگوها و بیوگرافی معماران در شماره‌ی سیزده مجله‌ی ویلا به چاپ رسیده است.