باغ ایرانی عباس اباد بهشهر

 بي اطلاعي معاون سازمان ميراث فرهنگي از ثبت باغ ايراني جدي تر از اخطار يونسكو براي عدم رسيدگي به مهمترين باغ ايراني غيركويري در ايران 

 تهران- جلسه امروز موسسه مطالعاتي جهانباغ ايرانيان به بحث و تبادل نظر در رابطه با اهميت حساسيت افكار عمومي به اهميت ميراث "باغ ايراني" اختصاص يافت. 

عکس: خبرگزاری فارس

به گزارش خبرنگار ويلا،  در اين نشست بي اطلاعي معاون سازمان ميراث فرهنگي از ثبت باغ ايراني جدي تر از اخطار يونسكو براي عدم رسيدگي به مهمترين باغ ايراني غيركويري در ايران عنوان شد. خانم مهندس انوشه منصوري مدير موسسه مطالعاتي جهانباغ ايرانيان افزايش حساسيت افكار عمومي نسبت به بي توجهي مسئولان دولتي را نشانه بلوغ فرهنگي جامعه دانست و در ادامه انتظار جديت بيشتر در انجام تعهدات شغلي خادمان ملت از طرف عموم جامعه را در شرایط کنونی بسیار موثر خواند.

در ادامه اين نشست آقاي مهندس عليرضا قهاري رياست انجمن مفاخر معماري ايران با اشاره به مسائل ديگري از قبيل تغيير كاربري و ساخت و سازهاي غيرمجاز در بخش هايي از حريم اين باغ، نظارت افكار عمومي را لازمه عملكرد صحيح دستگاه هاي دولتي بر انجام وظايفشان عنوان كرد. 

باغ ايراني عباس آباد بهشهر حدود ٤٠٠ هكتار وسعت عرصه و حريم دارد و با شماره ثبت ١٢٧٢ مورخ نشست سي و پنجم سال ٢٠١١ به عنوان يكي از ٩ باغ ايراني ثبت شده در ميراث جهاني يونسكو مي باشد

 

 

عکس: خبرگزاری جمهوری اسلامی

 این موسسه  پیشتر بیانیه ای در اهمیت باغ ایرانی و مسائل مربوط به آن منتشر کرده بود:

باغ ایرانی محوطه‌ی است مصنوع دست انسان که برای تلطیف روح انسانی و بهره‌مندی از ثمراتش، در قالب ویژگی‌های سرزمینی، اقلیمی، آب، هوا، خاک، باد، گیاه و زیاد بر بستر سامانه فرهنگ و زیبایی‌شناسی و معماری ساخته می‌شود.

باغ ایرانی بخشی از میراث فرهنگ غنی ایران زمین است. با این همه شاهد از میان رفتن گستره‌ی باغ‌ها در همه جا یه ویژه شهرستان‌های بزرگ هستیم. فرآیند مدرن شدن به شیوه‌ی جهانی و بر پایه الگوی نابومی، شهر باغ‌های سازگار و باغ‌های زیبایی ایرانی را به کلان شهرها و فضاها و باغپ‌های تقلیدی ناسازگار و پر معضل تبدیل کرده است.

روند بی‌اعتنایی به باغ ایرانی، بخشی از فرآیند گسست از دانش بومی کارآمد ایرانی است که گذشته از بی‌توجهی به دانش پزشکی، اختر شناسی، ریاضیات، فلز، صنایع و ... به شیوه‌های درخشان تأمین آب، معماری، ساختمان‌سازی، شهرسازی، راه‌سازی و باغ‌سازی بی‌مهری زیادی نشان داده است.

باغ ایرانی با بوم شناخت سرزمین ما هماهنگ است. باغ ایرانی با ویژگی‌های جغرافیایی، اقلیمی، زیا و گیای این سرزمین آشناست و با فرهنگ و تاریخ انسان این سرزمین سازگاری دارد. این میراث با بوم شناخت و سیمای سرزمین ما و با شیوه‌های پایدار تأمین آب بومی فلات ایران پیوند دارد.

باغ ایرانی با هنر ایرانی پیوندی ناگسستنی دارد و با ادبیات، قالیبافی، پارچه بافی، تندیس‌گری، نگارگری معماری و شهرسازی ایرانی گره خورده است.

توجه به احیای باغ ایرانی بر هنرهای ظریف و ازرشمند ما نیز اثر خواهد گذاشت.

تحریریه ویلا – بخش علمی