سرآغاز مجله ویلا – شماره شانزدهم

مجله‌ی ویلا شماره‌ی 16
نسخه‌ی مونوگراف

شماره‌ی ویژه‌ی ویلاهای اتریشی

کاتالیزوری برای تغییر

سرآغاز
امیرعباس ابوطالبی | مدیرمسئول و سردبیر مجله ویلا

 

زمستان 1402

سرآغاز شماره‌ی شانزدهم مجله‌ی ویلا

ویژه‌نامه‌ی ویلا در کشور اتریش

از اینکه شماره‌ی شانزدهم مجله‌ی ویلا را حضور شما ارائه و معرفی می‌کنم بسیار خوشحال هستم. این شماره یک نسخه‌ی تک نگاری (مونوگراف1) از ویلاها در کشور اتریش است. قدردان همکارانم در مجله‌ی ویلا هستم که با تعهدشان امکان به‌ثمر رسیدن این شماره با محتوایی غنی و جذابیت بصری ژرف را برای خوانندگان این مجله مهیا ساختند و همچنین از انجمن فرهنگی اتریش در تهران2 برای حمایت سخاوتمندانه‌یشان از این تلاش غیرانتفاعی سپاسگزارم.

ضمن سپاس ویژه از خانم دکتر «میکلا پوخر3»، مدیر انجمن فرهنگی اتریش در تهران برای به رشته‌ی تحریر درآوردن پیش‌گفتار این ویژه‌نامه، از همکاری خانم «سیگلاند اشپانلانگ4»، قائم‌مقام مدیر و معاون فرهنگی انجمن فرهنگی اتریش در تهران و خانم دکتر «نگار حکیم»، استادیار دانشگاه به‌عنوان سردبیر مهمان این شماره از مجله‌ی ویلا سپاسگزارم. راهنمایی دکتر حکیم در انتخاب پروژه‌های ویلایی، هماهنگی با شخصیت‌ها، سازمان‌ها و موزه‌های اتریش در شکل‌دهی به محتوای این شماره و پرورش گفتمان‌های ویلایی در ایران و اتریش بسیار سازنده و ارزشمند بوده‌است.

انتشار شماره‌های تک‌نگاری‌شده در مجله‌ی ویلا که هریک به کشوری خاص اختصاص‌یافته‌، به یک سنت در مجله ویلا تبدیل شده‌است و به ما این امکان را می‌دهد تا جنبش‌های معماری معاصر را از دریچه‌ی ویلا به‌عنوان یک پدیده‌ی هنری و پارادایم ایدئولوژیک در کشورهای مختلف بررسی کنیم. در این شماره، هشت شرکت معماری اتریشی و بیست ویلای نوآورانه در اتریش را مطالعه خواهید کرد که هنجارهای طراحی را به‌چالش می‌کشند و معماری سازگار با محیط زیست را به‌عنوان کاتالیزوری برای تغییر به نمایش می گذارند.

بخش گفت‌وگوی ویلا، گفتمانی کل‌نگر با پروفسور «ماتیاس بوکل5»، استاد مشهور تاریخ و نظریه‌ی معماری در وین است. علاوه‌براین، بخش فراخوان مقالات ارسالی، پژوهشگران را به حضور در یک جایزه‌ی تحقیقاتی درباره‌ی ویلاهای اتریشی به‌عنوان میراث معماری مدرن دعوت می‌کند.

ما هم‌اکنون در حال کار بر روی ارائه‌ی مصاحبه‌ها، گفت‌وگوها، مونولوگ‌ها و گفتمان‌های بیشتری با معماران، نویسندگان، منتقدان و استادان برجسته‌ از کشور اتریش برای بخش های بعدی مجله هستیم. من خوشبین هستم که انتشار این شماره به‌صورت نسخه‌ی آنلاین و چاپی به‌عنوان یک منبع ارزشمند برای محققان و متخصصان عمل کند.

 

امیرعباس ابوطالبی
مدیرمسئول و سردبیر مجله ویلا

 

[1] Monograph

[2] The Austrian Cultural Forum Tehran (ÖKFT)

[3] Michaela Pacher

[4] Sieglinde Spanlang