کاسپر مورک اولنس در ویلا دیالوگ

گفت‌وگوی مجله ویلا

با مدیر دفتر معماری مورک اولنس

دفتر معماری مورک اولنس

مجله ویلا شماره یازدهم، ویژه نامه ویلا ها در کشور نروژ

این گفتگو براساس مصاحبه حضوری امیرعباس ابوطالبی با کاسپر مورک اولنس مدیر دفتر معماری مورک اولنس در کشور نروژ انجام گرفته است.

 

 

سرآغاز
معماری معاصر نروژی در واکنش به تغییر شرایط اقتصادی و فرهنگی این کشور با شتاب فراوان به جلو می‌رود و توانسته است نظر بسیاری از علاقه‌مندان معماری در سرتاسر دنیا را به خود جلب کند. مسائلی از قبیل دوام، نوآوری و سنت، فن‌های پیش‌ساخته، زیبایی‌شناسی و رفاه، فن‌آوری دیجیتال، منابع زیست‌محیطی، و مسائل اجتماعی از رویکردهای اصلی در معماری معاصر نروژی هستند که تحت تأثیر سیاست‌های اجتماعی در جریان می‌باشند.

 

امیرعباس ابوطالبی:
همانطور که مورخ برجسته­‌ی معماری «جیمز آكرمن[1]» بیان می­‌کند، ویلا محدود به یک گونه‌­ی معماری خاص، فرهنگ یا لحظه‌­ای تاریخی نیست؛ بلكه پدیده­ای اجتماعی، ایدئولوژیک و قابل تشخیص در طول تاریخ است؛ همانطور که باغ‌های ایرانی این پدیده را توصیف می‌کنند. با توجه به این مقدمه دیدگاه شما درباره‌­ی گونه‌­شناسی ویلا در کشور نروژ چیست؟
کاسپر مورک اولنس:
گونه­‌شناسی ویلا می­‌تواند همانند گونه‌­شناسی کلبه­‌های نروژی باشد؛ یعنی توصیف نوعی خانه­‌ی مستقل که با عناصر طبیعی احاطه شده است و به سبک معماری خاصی شباهت ندارد.

 

Mylla Villa

 

 

امیرعباس ابوطالبی:
بنابراین رویه­های اجتماعی و اقتصادیِ رشد یافته در اطراف این ساختمان­ها می­توانند به عنوان «فرهنگ کلبه» برچسب گذاری شوند؛ فرهنگی که همانند «فرهنگ ویلا» در روم و «فرهنگ باغ» در ایران است.
کاسپر مورک اولنس:
بله؛ «Hytte»، کابین یا همان کلبه‌­ها بخش بزرگی از فرهنگ نروژ هستند؛ بیش از یک چهارم کل نروژی­‌ها دست­کم مالک یکی از آن­‌ها هستند. کلبه‌­های نروژی، کلبه­‌هایی سنتی، کوچک و ابتدایی‌­اند که یک هدف ساده ولی سودمندانه را دنبال می‌­کنند و آن هم تجلی مفهوم سرپناه برای کاربران آن است؛ گفتنی است که در بیشتر موارد دستشویی این کلبه­‌ها در فضای باز قرار می­‌گیرد و فاقد آب جاری است.

 

 

Mylla Villa

 

امیرعباس ابوطالبی:‌
آیا در برخی از آثار شما به جای واژه­‌های کلبه‌­ی نروژی، کابین یا  Hytte می­‌توانیم از اصطلاح ویلا استفاده نماییم؟
کاسپر مورک اولنس:
بله؛ اگر خوب به‌نظر برسد چرا که نه؛ گفتنی است که Hytte یک واژه­‌ی نروژی برای کابین یا کلبه است.

 

امیرعباس ابوطالبی:
چه چالش­‌هایی در رویکرد نوآورانه­‌ی شما برای طراحی «Villa Mylla» وجود داشت؟
کاسپر مورک اولنس:
چالش طراحی این بود که گونه‌­ی ساختمانی  Hytte را دوباره­ کار کنیم تا همچنان حفظ شود؛ یک فضای جمع و جور، کارآمد و متأثر از عملکرد؛ ساختمانی که در ارتباط با چشم‌­اندازش آن چنان شکل گرفته که فضای درون و بیرون را به بهترین شکل به‌هم‌پیوند می­زند؛ به ترتیبی که فضای داخلی وسیع‌­تر از آنچه هست تجربه شود که شاید بتوان از آن به‌عنوان بخشندگی در فضا یاد نمود؛ اگرچه شامل سه اتاق خواب و دو حمام کامل (هر چند کوچک) در 84 مترمربع باشد!

 

 

Mylla Villa

 

امیرعباس ابوطالبی:
این پروژه یک سبک زندگی در فضای باز را به ارمغان می­‌آورد؛ آیا این گونه به‌نظر می­رسد که بتواند پاسخگوی محیط اطراف خود باشد؟
کاسپر مورک اولنس:
پلان «pin-wheel» و فرم سقف شیب­دار متناسب با آب و هواست، تمایل به جدا کردن اتاق خواب برای حفظ حریم خصوصی و ارائه‌­ی منظره­ی متضاد از هر اتاق گرفته شده است. از این لحاظ، ساختمان پاسخی بسیار سرراست به بستر و زمینه­‌ی آن است و در عین حال یک تجربه‌­ی منحصر‌به‌فرد ایجاد می­‌کند.

 

امیرعباس ابوطالبی:
پروژه­‌ی «Meier Villa» در تلاش است تا از مزایای زندگی ویلایی بهره ببرد؛ آرامش، تفریح، گفت­وگو، سلامتی (از نظر ذهنی/ جسمی/ روحی) و در مجموع جاری ساختن یک زندگی واقعی در یک زندگی خیالی.
کاسپر مورک اولنس:
مشتری می­‌خواست محیطی داخلی/ خارجی ایجاد کند که راحت، جالب و جذاب باشد؛ مکانی مناسب برای یک سبک زندگی پایدار.

 

 

Mylla Villa

 

 

امیرعباس ابوطالبی:
رویکردها و عوامل تأثیرگذار در مرحله­­‌ی کانسپت چه بود؟
کاسپر مورک اولنس:
کاتالیزور و عامل محرک طراحی برای این پروژه، زندگی دوباره بخشیدن به یک انبار قدیمی و متروکه در املاک روستایی واقع در «سباستوپول[2]» بود؛ چالش اصلی ما این بود که داخل این انبار محلی یک استودیوی هنری ایده­‌آل ایجاد کنیم.

واژگونی بام سنتی و شیبدار انبار، فضاهای گسترده‌­ای را با دو ارتفاع برای تولیدات هنری ایجاد می­‌کند، در عین حال شرایط تهویه­‌ی طبیعی، بهره‌­مندی از نور غیرمستقیم شمالی و چشم­‌اندازهایی به فضای بیرون را نیز فراهم می‌­نماید.

 

امیرعباس ابوطالبی:
چرا بتن را به‌عنوان ماده­‌ی غالب خود در «Ridge Villa» انتخاب کرده‌­اید؟
کاسپر مورک اولنس:
با توجه به تمایل مشتریان به استفاده از مصالحی که به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز داشته باشد و همچنین در برابر آتش از مقاومت خوبی برخوردار باشد، بتن به یک انتخاب معمول و ماده‌­ای تعیین کننده در پروژه تبدیل شد. هنگام استفاده از ماده­ا‌ی با ویژگی‌­های ذاتیِ متمایز _ در حالت، بافت، جرم، ظرفیت ساختاری _ درمی­‌یابیم که این ماده برای افزایش تجربه‌ی فضایی چه کارهایی را می‌­تواند انجام دهد. با طراحی به این روش، اساساً پروژه شخصیت می­‌یابد. برای ما مهم بود که هم از کیفیت مجسمه­‌سازی بتن استفاده کنیم و هم از یکپارچگی و گشودگی چنین سازه‌­ای بهره ببریم. ساختمان از جبهه‌­های جنوب و غرب بسیار صُلب، سنگین و در پیوندی محکم با زمین به‌نظر می‌­رسد. این امر مهمانسراها و سرپناه را از قرار گرفتن در معرض خورشید جنوب و غرب حفظ می‌­کند. به هنگام ورود به ساختمان به طرز چشمگیری گشودگی احساس می­‌شود؛ چرا که با ایجاد یک ارتباط صمیمی و غیرمنتظره با چشم­‌انداز بیرون، احساس سبکی را به فرد منتقل می‌­کند.

 

 

Troll Hus

 

امیرعباس ابوطالبی:
کانسپت «Troll Hus» از چیست و اصلاً Troll Hus به چه معناست؟
کاسپر مورک اولنس:
ما براساس اساطیر نورس و فرهنگ عامیانه‌­ی اسکاندیناوی که در آن گفته می‌­شود موجوداتی اخروی در کوه‌­هایی دورافتاده زندگی می­‌کنند، خانه­‌ی Troll Hus را می­‌نامیم. اثر حضور ساختمان در محیط تا آنجا که ممکن بود جمع و جور نگه­داشته شد تا بی‌­سر و صدا در سایت استقرار یابد و در عین حال از دیدهایی گزینش شده از چشم­‌انداز اطراف نیز بهره­‌مند باشد. مفهوم الهام‌­بخش آن یک خانه­‌ی درختی است که گویی در بین کوه‌­ها معلق است و به شکلی یکپارچه و هوشمندانه­ با محیط پیرامون خود آمیخته می­‌شود.

 

امیرعباس ابوطالبی:
اکنون چه ایده­‌هایی را جستجو می‌­کنید؟ آثار شما افق‌­های زیادی را نشان می­‌دهد.
کاسپر مورک اولنس:
معماران مورک_ اولنس با درک دقیق محیطی که با آن مواجه­‌اند به هر پروژه نزدیک می‌­شوند. هر راه حل معمارانه‌­ای به‌دنبال آمیختگی با محیط و زمینه‌­ی خود و تکریم شخصیت طبیعی و تاریخی آن بستر است. مورک-اولنس پوسته‌­هایی سخت می‌­سازند که با نرمی و لطافت در یک چشم‌­انداز طبیعی جای گرفته‌­اند؛ آن‌­ها براساس یک سنت داستانی برای کندن پناهگاه‌ی جهت رسیدن به آرامش در طبیعت شرکت می‌­کنند.

 

[1] James Ackerman
[2] Sebastopol

 

ترجمه متن | سعیده مهدویان

 

 

Troll Hus

 

 

Troll Hus

 

 

Troll Hus

 

 

Meier Villa

 

 

Meier Villa

 

 

 

Meier Villa

 

 

 

 

Meier Villa

 

 

Ridge Villa

 

 

Ridge Villa

 

 

Ridge Villa

 

 

 

Ridge Villa

 

 

 

اخبار مرتبط:
مجله ویلا - ویژه نامه کشور نروژ
گفتگوی مجله ویلا با مدیر دفتر معماری جارموند
گفتگوی مجله ویلا با مدیر دفتر معماری رینتالا-اگرتسون
مراسم رونمایی مجله ویلا- ویژه نامه کشور نروژ
روز جهانی زن مبارک
سخنرانی سفیر نروژ
سخنرانی سردبیر
لوح قدردانی مجله ویلا
تداوم همکاری مجله‌ی ویلا با سفارت فنلاند در ایران
همکاری سفارت سوئد و مجله‌ی ویلا

 

مقالات مرتبط: 
سخن سردبیر شماره ۱۱
معماری ویلا در نروژ
اینار جارموند در ویلا دیالوگ
داگور ایگرتسون در ویلا دیالوگ
وقتی همه چیز با چهارباغ آغاز می شود

 

مجله ویلا، نسخه پی‌دی‌ف - شماره یازدهم