ویلاهای ساخته نشده جوون آئوکی

از ویلا تا لویی ویتون

خانه‌های ساخته‌نشده‌ی جوون آئوکی


«جوون آئوکی» [۱] به‌خاطر کارهای تجاری خود با گروه تجاری «لویی ویتون» [۲] مشهور است. او مانند بسیاری از معماران، کار حرفه‌ای خود را با طراحی پروژه‌های ویلایی یا خانه‌های تک‌واحدی اغلب ساخته‌نشده آغاز کرد. این سنت قدیمی که قدمت آن به دوران «آندره پالادیو» [۳] برمی‌گردد، به معماران این امکان را می‌دهد تا حرفه‌ی خود را شکل دهند و صدای خلاق خود را ازطریق تمرین‌های معماری بیابند. پروژه‌های ساخته‌نشده‌ی آئوکی نه‌تنها به‌عنوان سنگ‌بنا، بلکه به‌عنوان وسیله‌ای برای نوشتن مانیفست معماری او عمل می‌کنند.


این مقاله به بررسی سه پروژه‌ی ساخته‌نشده‌ی آئوکی می‌پردازد که نمونه‌ای از اولین تجارب او در این حوزه هستند و مفاهیم طراحی نوآورانه‌ی او را به‌نمایش می‌گذارند.

۱. خانه‌ی تی (۱۹۹۳): فضاهای متضاد و درعین‌حال هماهنگ‌شده‌ی این خانه، یک مفهوم طراحی جسورانه از دو فضای مجزا را ارائه می‌دهد. این بنا دارای یک بخش مسکونی ذوزنقه‌ای‌شکل است که بر فراز یک منطقه‌ی مسکونی تونل‌مانند قرار دارد که در دامنه‌ی تپه حفاری شده‌است. دید آئوکی، توانایی او را در هماهنگ کردن فضاهای متضاد در یک خانه نشان می‌دهد. خانه‌ی تی به‌عنوان شاهدی بر تجربیات اولیه‌ی او و تعهد او به پیش بردن مرزهای طراحی معماری است.

 

۲. خانه‌ی زِد (۱۹۹۷): این خانه تسلط آئوکی بر فرم‌های پویا را به‌نمایش می‌گذارد. خانه‌ی زِد دارای یک طرح مارپیچ دوتایی با پلان مستطیل‌شکل است. تخته‌های مارپیچی که از ورودی‌های جداگانه در دو انتهای خانه سرچشمه می‌گیرند، به‌زیبایی در هم تنیده‌شده و به باغی خیره‌کننده روی پشت بام منتهی می‌شوند. پیشنهاد آئوکی به ساکنان این امکان را می‌دهد که به‌طور یکپارچه از یک مارپیچ به دیگری در سطح میانی تغییر مکان دهند. این خانه تجسم رویکرد نوآورانه و توانایی او برای ایجاد تجارب فضایی فریبنده است.

 

۳. خانه‌ی آر (۲۰۰۳): هارمونی ساختاری و لذت فضایی خانه‌ی آر، تخصص آیوکی را در ترکیب ساختار و فضا نشان می‌دهد. این خانه در مرکز سایت قرار دارد و دارای دال‌هایی با دیوارهای بتن مسلح است که توسط ستون‌های فولادی پشتیبانی می‌شود. طبقات سوم و چهارم اتاق‌هایی را درون اسکلت فلزی قرار می‌دهند، درحالی‌که فضاهای طبقه‌ی اول بیرون قرار دارند. توجه دقیق آئوکی به جزئیات در ادغام یکپارچه‌ی مواد و ایجاد محیط‌های زندگی هماهنگ مشهود است. خانه‌ی آر تعهد خود را به جذابیت، زیبایی‌شناختی، کارایی و عملکردگرایی نشان می‌دهد.

 

این خانه‌ها توانایی او در هماهنگ کردن عناصر متضاد، ایجاد فرم‌های پویا و ادغام ساختار با لذت فضایی را نشان می‌دهند. همکاری با معمارانی مانند «آراتا ایسوزاکی» [۴] و «شیگرو بان» [۵] بر حساسیت طراحی منحصربه‌فرد او تأثیر گذاشته است. همان‌طور که به آثار درخشان آئوکی می‌پردازیم، لازم است اهمیت پروژه‌های ساخته‌نشده‌ی او را که همچنان الهام‌بخش معماران هستند و آینده‌ی نوآوری‌های معماری را شکل می‌دهند، تصدیق کنیم. کمک‌های آئوکی با «بونکاچو گیجوتسو سنشو» [۶] از دفتر هنر و فرهنگ ژاپن در سال ۲۰۰۵ به‌رسمیت شناخته شد و موقعیت او را به‌عنوان یک چهره‌ی تأثیرگذار در دنیای معماری تثبیت کرد.

[1]. Jun Aoki
[2].Louis Vuitton
[3]. Andrea Palladio
[4]. Arata Isozaki
[5]. Shigeru Ban
[6]. Bunkacho Geijutsu Sensho

 

اخبار مرتبط:
+ نمایشگاه هنر و فضای مابین تبریز _ شهریور ماه ۱۴۰۲
+ برگزاری سومین دوره از نمایشگاه هنر و فضای مابین ایران/ژاپن در تبریز
+ حضور معماران ژاپنی در ایران
+ معماری آراتا ایسوزاکی
+ جوون آئوکی در نمایشگاه معماری ایران/ژاپن
+ ویلای لوس ویلوس / ساانا

 

مقالات مرتبط:
+ ویلای بی پایان / سجیما
+ ویلاهای شیگروبان
+ ویلا از نگاه معماران ژاپنی
+ بررسی اهمیت پروژه‌های ویلا و خانه‌های انفرادی معماران ژاپنی
+ خانه‌های آزمایشی آراتا ایسوزاکی
+ معماری سجیما