riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

riverside villa

ویلای کنار رودخانه

موقعیت: ژاپن، کیوتو

معمار: آتلیه برونسکی

کارفرما: شخصی

مصالح: فلز

تاریخ طراحی: ۱۳۹۵

تاریخ ساخت: ۱۳۹۶

مساحت زمین: ۱۲۰m۲

مساحت ساخت: ۲۷۵m۲

معماران: پیتر برونسکی

استودیو معماری: آتلیه برونسکی

عکاس: کی سوگینو

تیم اجرايی پروژه: جونیا ناگی مورو

تیم طراحی: شوما تاکدا، یوهی یوکوتا، ماچی ایکوتا

توضیحات:

این ویلا در کیوتو در سایتی کوچک بین جاده و رودخانه به شکل خانه های روی کانال اروپایی اما در ژاپن ساخته شده است.

با وجود نزدیکی به مرکز شهر، در خیابانی به دور از هیاهو، در مجاورت کافه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌های نانوایی و شکلات‌بارها جای گرفته است. محوطه‌ی موزه با معابد و زیارتگاهایش فاصله‌ی کوتاهی تا ویلا دارد و درختان آلبالو در دو طرف این خیابان‌ها ردیف شده‌اند. 

مشتریان خوش سفر، ماندن در اقامتگاههای مختلف در بسیاری از نقاط مختلف جهان را تجربه کرده‌اند. این دومین خانه‌ی ساده و تنومند است که زندگی و نگهداری از آن ساده است. پس از چندین جایگزین، کارفرماها تصمیم گرفتند که یک ترکیب بسیار محدود و خطی داشته باشند.

طبقه‌ی اول بیشتر یک فضای پذیرایی و طبقه‌ی دوم اتاق خواب اصلی را در بر می‌گیرد. در طبقه‌ی آخر فضای نشیمن در یک حجم وسیع و باز با جداره‌های شفاف در دو سمت قرار می‌گیرد. دریچه‌ی سقف به روف گاردن بالا باز می‌شود. از سمت خیابان، یک حیاط خصوصی پشت گیت ورودی عریض را داریم که با منظره‌ی درختان جوان و کهنسال نزئین شده است. تخته چوب‌های جانبی مقاوم در برابر آتش به صورت جداگانه رنگ‌آمیزی شده‌اند تا یک نمای خیابانی شیک و ظریف را در مقابل فولاد گالوانیزه‌ی بکار رفته در ساختمان به‌وجود آورند.

فضای داخلی، یک فضای خشن و سرد است که نیاز کمی به تعمیر و نگهداری دارد. سقف‌ها در قالب فولاد نمایان و کف‌ها همانند نیمکت‌ها و روشویی‌ها از بتن نمایان است. پله‌ها و نرده‌ها از فولاد خام ساخته شده‌اند.المان‌های مرسوم تزئینی در این ویلا جایی ندارند. سرویس‌های بهداشتی همگی لعاب‌دار میباشند. نمای شمالی که رو به سوی رودخانه دارد تماماً شیشه است. مساله‌ی حریم خصوصی در این ویلا به لحاظ تقدس، مطرح نیست.

آثار هنری توسط هنرمندان محلی، زیر نظر مستقیم کارفرماها، بر روی دیوارها و پنجره‌ها نقاشی شده‌اند. آنها ایده‌ی قرن بیست و یکم در مورد نقاشی غارها را عمیقا دوست داشتند. این ایده به نوعی یک پروژه‌ی کلیدی برای کارفرمایان خارجی بود، که معماران همه‌ی جزئیات مختلف یک پروژه، همچون  کمک به انتخاب و خرید سایت موردنظر، ایجاد حساب برای خدمات قابل عرضه و  خرید لوازم منزل و مبلمان را مدیریت کنند. کارفرمایان همچنین اضهار کردند که برای آنها بسیار ساده‌تر است که این سازه‌ها را در ژاپن داشته باشند تا در کالیفرنیا.

 

برگردان به قلم هانیه فرج‌زاده

۷ مهرماه ۱۳۹۷

معماران مرتبط: