Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

©Anders Portman and Martin Sommerschield

Four-cornered Villa

Four-cornered Villa

Four-cornered Villa

Four-cornered Villa

Four-cornered Villa

Four-cornered Villa

ویلای چهار گوشه

موقعیت: فنلاند، ویرات

معمار: آتلیه معماری آوانتو

کارفرما: شخصی

مصالح: چوب

تاریخ طراحی: ۲۰۰۸

تاریخ ساخت: ۲۰۱۰

توضیحات:

 

 "اگه دو تا فنلاندی رو تو یه آسانسور بذاری هیچکدومشون با هم حرف نمی زنن بدون اینکه احساس معذب بودن کنن. این درک متقابل بین اون ها وجود داره که اون ها مجبور به شروع صحبت های کوچیک نیستن."
اونها اعتقاد دارن که سکوت سبب سلامته و مروج اندیشیدن. در فنلاند به آدم های درونگرا اهمیت ویژه ای داده میشه و جامعه ی فنلاند پذیرش بالایی در ارزش قائل شدن برای آرامش افراد داره، جدا از اون شیوه ی صحبت کردن اونها کاملا بدون پیچ و خم و مستقیمه و این موضوع انگار عمیقا تاثیر خودش رو روی معماری شون هم گذاشته.
ویلای چهارگوشه با فرمی ساده و فاقد هر گونه پیچیدگی می تونه نمونه ی برجسته ای از فرهنگ فنلاندی باشه. نمای ویلا رنگ تیره ای داره و وقتی به داخل اون میری رنگ مصالح به روشن تغییر پیدا می کنه. تضاد قابل توجهی که عینا می شه اون رو در روانشناسی به شخصیت افراد درونگرا ارتباط داد. اشخاصی که از منظر بیرونی شاید تیره به نظر برسن و حس حال تیره ای رو در محیط خودشون داشته باشن اما وقتی به درون خودشون می رن روشنایی جای خودش رو به تاریکی می ده. اونها در تنهایی خودشون به گونه ی منحصر به فردی شارژ می شن؛ که شاید اوایل برای آدم هایی که شناخت درستی ازشون ندارن کمی دور از انتظار به نظر برسه. درست مانند تضاد غیر منتظره ی رنگ های بیرون و درون ویلای چهارگوشه.
در کنار اینها، فنلاندی ها علاقه مندان به طبیعتن. شاید برای همین باشه که معماران ویلای چهارگوشه نخواستن اون رو عنصر شاخص قابل توجهی در دل طبیعت کنن که بر زیبایی اون غلبه می کنه. اون ها با انتخاب چوب که خود عنصری طبیعیه و رنگ تیره ی نما اثرشون رو در کنار درختان جنگل رویایی ویرات گم کردن.
ویلای چهارگوشه هم مانند مردم فنلاند دوستدار طبیعت ست و نمی خواهد با آن رقابتی کند؛ گویی تنها خواسته جزئی باشد تا بگذارد راحت بتوانید از زیبایی بی انتهای آن منطقه لذت ببرید.

۱۲:۰۰-دوازدهم شهریور ۱۳۹۸ | پریناز حقدوست



معماران مرتبط: