تفکر شما، تفکری یونسکویی است

گفتگو با دکتر نسرین فخری، مدیرآموزش کمیسیون ملی یونسکو ایران

مصاحبه: امیرعباس ابوطالبی

برگردان: هانیه فرج زاده

 

ويلا: ضمن تشکر از  شما که دعوت ما را قبول کرديد. لطفاً خودتان را براي مخاطبان ويلا معرفي کنيد.

 

با تشکر. نسرين فخري هستم، مدير بخش آموزش کميسيون ملي يونسکو در ايران. سازمان يونسکو يکي از نهادهاي سازمان ملل و سازماني آموزشي، علمي و فرهنگي مي‌باشد. فعاليت‌هاي اين سازمان حول محور آموزش و برنامه‌هاي علمي و فرهنگي مي‌چرخد. تضمين آموزش باکيفيت، عادلانه و فراگير و ترويج فرصت‌هاي يادگيري مادام‌العمر براي همه از هدف‌هاي اصلي فعاليت‌هاي اين سازمان تعريف‌شده است به صورتي که تمامي اعضا بتوانند به مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن دست پيدا کنند.

 

ويلا: در چه شرايطي سازمان يونسکو برنامه‌هاي خودش را آغاز و دنبال مي‌کند؟

 

چنانچه هرگونه شکافي در روال طبيعي آموزشي نشأت‌گرفته از بلاياي طبيعي و منازعات پيش آيد، يونسکو برنامه‌هايش را آغاز مي‌کند و اين برنامه‌ها را تا دسترسي همگان به آن‌ها دنبال مي‌کند.

اين برنامه‌ها بر اساس محتواي آموزشي باکيفيت و معلمان آموزش‌ديده، تجهيزات مناسب و همگام با فناوري‌هاي روز تعريف مي‌شوند.

 

ويلا: مجله ويلا در راستاي پشتيباني از نسل جوان معماري در ايران، کارگاه‌هاي واقعي طراحي و ساخت ترتيب داده است. اين کارگاه‌ها تلاش مي‌کنند تا نقش و اهميت معمار و معماري را در ارتقا سلامت جسمي ،رواني و اجتماعي انسان يادآوري کنند. موضوع کارگاه اخيرمان طراحي يک خانه-مدرسه در يک بافت روستايي آسيب‌ديده است که مي‌تواند متن تفکر و پيام ما را منتشر کند. 

 

مسلماً تفکر شما، تفکري يونسکويي است. سازمان يونسکو بر اين باور است که حتي در دور‌ترين مناطق (در کشور‌هاي عضو يا غير عضو)، توجه به مقوله آموزش کودکان در جهت ارتقاء بخشيدن به وضعيت فرهنگي، آموزشي و بهداشتي منطقه پيامدهاي بسيار مفيد و مؤثري در ابعاد توسعه آن منطقه به همراه دارد. با توجه به اينکه کشور ما دست‌خوش بلاياي طبيعي فراواني است، ما، در گروه آموزشي، سميناري با هماهنگي دفتر منطقه‌اي يونسکو و يونيسف و وزارت آموزش‌وپرورش براي کاهش مخاطرات طبيعي راه‌اندازي کرده‌ايم. هدف اين سمينار آسيب‌شناسي ساختمان‌ها، سپس برنامه‌ي مقاوم‌سازي با حداقل امکانات در مناطق آسيب‌ديده بوده است. لازم به ذکر است، در اين سمينار مناطق روستايي بيشتر موردتوجه قرار مي‌گيرند.

 

ويلا: افزايش انگيزه و اميد براي زندگي بهتر در روستاها از طريق ايجاد کيفيت بالاتر فضاي آموزشي از اهداف کارگاه اخير ويلا بوده است.

 

مسئله اميد و آرامش از مسائلي هستند که از طريق آموزش باکيفيت به کودکان القاء مي‌شود. اگر محيط آموزش به کودکان احساس يگانگي با عوامل اقليمي و بومي خودش را بدهد،روي کيفيت آموزش تأثير مي‌گذارد، استرس از کودکان دور مي‌شود و نا ملايمت‌ها به حداقل مي‌رسند.

 

ويلا: "آموزش ابزار اساسي براي تحقق اهداف توسعه پايدار است."

 فضاي معماري آموزشي در اين بيانيه چه نقشي دارد؟

 

يکي از ملزومات آموزش باکيفيت فضاي امن و سالم است. فضاي معماري محل آموزش، توانايي ايجاد آرامش و مراقبت از سلامت رواني کودک را دارد.

 

ويلا: در کشور جمهوري اسلامي ايران،" نظام معماري" تعريف نشده است و نهادهاي موجود در هدايت ساخت‌وسازها توجه عملي به معماري سبز ( معماري زمينه گرا، معماري مشارکتي، معماري سلامت ) ندارند. اين ضعف موجب آن شده تا فضاهاي آموزشي ساخته‌شده فاقد روح و خسته‌کننده باشند.   

 

يکي از اهداف سازمان يونسکو در بحث "توسعه پايدار"، توجه به اقليم و محيط‌زيست و پيرامون کودکان است. اگر کودکان از ابتدا بتوانند طبيعت را لمس کنند و توانايي اخت شدن با آن را داشته باشند، مسلماً نسبت به محيط‌زيست پيرامونشان احساس مسئوليت بيشتري خواهند داشت و از آن نگهداري خواهند کرد. امکان ارتباط فضاي آموزشي با طبيعت پيرامون، نقش مهمي در شادابي کودکان دارد.

 

ويلا: مي‌دانيم که "آموزش، فرهنگ را غني